Campingliv 3. Cirkus vilda öland.

Onsdagen hade anlänt, och när man tittade ut var cirkusen helt uppställd.



Förmiddagspromenaden blev en runda rund området för att spana in djuren som hörde till cirkusen. I ett hägn fanns kameler och lamor. I ett fanns massa gäss. Och i ett tredje fanns hästar och en åsna.

Efter promenaden bestämdes det att vi skulle bada. Hann väl just komma ner till stranden och lägga filten i ordning så kommer Kalle och säger -Mamma, du måste komma och kolla på en fågel som det verkar vara fel på. Och när jag kommer fram till hundbryggan sitter det en skarv dör och ser lite bortkommen ut. Det var flera som samlats runt fågeln, bla en annan mamma som var bekymrad över fågelns märkliga betéende att vara mitt bland alla hundar och människor. Vi försökte flytta fågeln till en mer lugn plats vid vattnet, men den komm bara tillbaka upp igen på samma sälle. Det verkade som om den inte klarade att ta sig upp ur vattnet utan sluttande sandbotten. Dessutom luktade det doeselolja om händerna när man tagit i den. Receptionen kontaktades och de skulle sända någon att ta hand om fågeln. Och väntan blev låååång. Till slut tröttnade jag på att stå där och vakta fågeln från att slitas i stycken av någon hund inför alla barn som fanns där. Jag tog den helt sonika och bar upp den till vår vagn och stoppade in den i duschkabinen. Maken blev inte så lycklig, men vad skulle han göra. Efter mycket tjat kom vaktmästaren och hämtade fågelskrället till ett ovisst öde. Olika fågelorganisationer hade kontaktats men ingen hade velat ta sig an den. Förmodligen sattes den ut igen på ett bättre ställe utan folk och hundar, eller så avlivades den.



Mitt under allt surr med den lille "ålakråkan" så kommer kamelerna och lamorna springandes ner mot badet. De hade rymt minsann. Jag lämnade över hunden till sonen och stegade fram till en kamel som betade i träden. Den lät sig snällt fångas så jag travade iväg med den tillbaka till cirkusen i hopp om att de andra skulle följa med. När vi kom fram så kom skötarna springandes och tog över de glada rymmarna.



Snacka om cirkus!

Resten av dagen gick i lugnare takt, och på kvällen fotade jag solnedgången som vackert sänkte sig över Kalmar på andra sidan sundet.


Kommentarer
Postat av: Henrietta

Vilken händelserik dag! Hoppas den lilla fågeln klarade sig som du gjorde ditt bästa för!

2008-07-24 @ 05:27:25
URL: http://[email protected]
Postat av: Pia

hahaha Stackars Matte! En vaktmästare sa du? Hm ja jo eh... han släppte säkert ut den i ett naturreservat i närheten.

2008-07-24 @ 09:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0