Gör en egen sjävbevattningskruka

Nu när jag jag skaffat landställe så ville jag ha självbevattningskrukor dit. Blommor vill jag kunna ha där om inte annat för att det ska se bebott ut. Jag tänkte att pelargonerna skulle få övervintra där eftersom de klarar av att stå i svalt utrymme. De mår tom bättre av att vara svalare på vintern.

Men självbevattningskrukor är dyra och ofta fula. Göra egna blev lösningen. Jag googlade på hur man skulle göra, men hittade ingen bra beskrivning så därför gör jag en nu. Hoppas den kommer till nytta för någon.

Vad behövdes då?



1. Ytterkruka av högre modell så "vattentanken" skulle rymmas. Botten skall vara mindre än öppningen för att platta ska fasta på ner.
2. Ett bevattningsrör. VP-rör från Jula passar utmärkt.
3. En rund plastskiva som jag gjorde små hål i och ett större som bevattningsröret passar i. Skivan ska vara större än botten men mindre än öppningen överst. Den skall stanna ungefär 1/4 från botten.
4. En lite bit frigolit eller vinkork och en grillpinne av trä.
5. Ev lecakulor om inte plastskivan sitter stadigt av sig själv.

Ihopsättningen:




Plaströret skall vara lika långt som krukan är hög, eller lite längre. Den skall vara snedsågad i nedre änden så vattnet lätt rinner ut i "tanken".

Stick ner röret i plastskivan med den sneda delen neråt.




Sätt ner i krukan och passa in hur högt plastskivan skall sitta på röret genom att pressa ner skivan tills det tar stopp.



Sätt en bit frigolit eller vinkork på grillpinnen. Obs att den skall passa i röret. Detta är nu en sk flottör.



Försäkra dig om att flottören glider lätt i röret utan att ta emot någonstans.



Dra upp flottören till den position den skulle flyta upp till om vattentanken är fylld (upp till plastskivan) Gör en markering på pinnen i hörj med överdelen på röret.

Nu är det klart att plantera i krukan.......om inte



...plastskivan sitter ostadigt eller man har valt en rak kruka. Då fyller man "vattentanken" med lecakulor upp till plastskivan, och lecakulorna håller upp den och den sitter stadigt. Obs att bevattningsröret måste stå i botten när lecakulorna fylls på. Annars hamnar de i röret och är i vägen för flottören.

Tips:

I stället för plastskiva kan man ta ett nylonnät, men så måste man ha lecakulor i botten.

Kommentarer
Postat av: Lena

Fiffiga Helena har skridit till verket igen :) Fin IKEA kruka, sådana har jag med :)

2010-08-22 @ 21:54:50
URL: http://www.andetagen.se
Postat av: Elina

Fiffigt!

2010-08-23 @ 20:12:23
URL: http://elinasblandning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0