Saxat från Metro

Jag har varit inblandad i diskussioner på vad som borde läggas ut på internet och inte. För min del tycker jag att man ska vara försiktig med vad man skriver och hur man skriver. Internet för mig är som en jättestor anslagstavla ständigt synlig för alla. I förrgår fanns den här artikeln i Metro som jag tycker säger mycket av det jag tänker.


Länken till arikeln: http://www.metro.se/2009/11/05/28844/gor-slut-med-facebookvanner-som-gor-s/


Gör slut med Facebook-vänner som gör så här 

Låt säga att du träffar en avlägsen bekant på stan. Du påkallar hennes uppmärksamhet genom att bryskt peta henne i sidan, sen tar du en megafon och ropar ”Läget Anna? Hörde att det var slut med Göran. Fan vad trist. Annars då?”, så att ingen i närheten kan undgå att höra. Efter att ni pratat klart går du ut på den plaskvåta gatan och vrålar ”Det regnar!”.

Stopp nu här, tänker du. Så gör du naturligtvis inte alls. Du är ju ingen idiot. Är du verkligen säker på det?

Om du föreställer dig samma sak fast på Facebook är risken tyvärr ganska stor att du beter dig på exakt det här viset.
Saker som i det vanliga (fysiska) livet skulle klassa förövaren som en ohyfsad tölp, alternativt få personen inburad för förargelseväckande beteende, har blivit regel snarare än undantag. Fullt normala människor beter sig helt enkelt som får. (De till och med kastar får på varandra, eller säljer dem på låtsas i ett spel som heter Farmville. Men det är ett sidospår.)

Eftersom Facebook i grunden
är en bra sak är det hög tid att det görs något åt det här. Det vore onekligen synd om en så praktisk plattform för gamla och nya vänner till slut sjönk under det berg av skit som alltför engagerade medlemmar vräker ur sig varje dag.

Vi kan knappast räkna med Magdalena Ribbing som vägvisare och inte ens Kristdemokraterna lär lägga ett lagförslag från regeringshåll, alltså får vi lösa det på egen hand. Mitt ödmjuka förslag är att vi startar en folkrörelse för självsanering, och att vi gör det idag. Vi börjar med att avsluta relationen med Facebookvänner som:

1. Gör quizet "Får du ligga i helgen?", låter alla se resultatet och kommenterar sin tydligen 76-procentiga sannolikhet för samlag med ”Hehe, soft!”, eller dylikt.

2. Bjuder in alla vänner till samma trams-spel ("Fredrik gave you a bitchslap in Freak Wars Mega Edition 6.0. Slap him back!") som han själv sölar bort sin arbetstid med.

3. Uppdaterar sin status med låtsas-poetiska klyschor. ”Livet är en gåta, kärleken är ett svar. Jag är en lampa”, och liknande.

Alla liknande initiativ är förstås varmt välkomna. Låt revolutionen börja!

+ Statsminister Reinfeldt från Täby åker till Washington och läxar upp världen. Omöjligt att inte klicka "gilla" på det.

Debatten om debatten om Sverigedemokraterna. Hide from news feed.

 

Viktor Barth-Kron
Frilansande skribent och redaktör

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0