Dagens skola

Hur ska ska man som förälder kunna hjälpa barnen genom skolan idag undrar jag? Kraven är skyhöga idag om man jämför med när jag gick i skolan på 70- och 80-talet.

Min äldste son går i 6:an och jag har haft problem med att hjälpa honom med matten sen han gick i 5:an. Sättet att räkna och tänka matematiskt är helt annorlunda. Dessutom har de B-språk redan i 6:an och där är man rökt.

Nu har han inte lätt för sig, men att ägna 2-3 timmar om dagen till läxor redan i 6:an tycker jag är lite häftigt. Det tar dessutom lika mycket tid av nån av oss vuxna eftersom han ständigt behöver hjälp. Hur gör ensamstående föräldrar? Man får hoppas att de bara har A-barn för annars skiter det sig rejält. Det blir att välja mellan läxor eller mat och rena kläder.

Ska det vara så här? Pust.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0